منتدى شباب يلا نغير جنزور
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى شباب يلا نغير جنزور

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

شباب دا الكلام اللي انا حضرته للاستاذ محمد لو سمحتوا تعلقوا عليه

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
rosaa kalboza
عضو فعال
عضو فعال
rosaa kalboza

شباب دا الكلام اللي انا حضرته للاستاذ محمد لو سمحتوا تعلقوا عليه  Empty
مُساهمةموضوع: شباب دا الكلام اللي انا حضرته للاستاذ محمد لو سمحتوا تعلقوا عليه    شباب دا الكلام اللي انا حضرته للاستاذ محمد لو سمحتوا تعلقوا عليه  Emptyالثلاثاء أكتوبر 11, 2011 9:30 pm

من نحن

نحن عدد من شباب قرية جنزور

قررننا نكون رابطة من شباب واهالى القرية جميعا

لخدمتها بعيدا عن أية أحزاب أو اتجاهات أو انتماءات

ورسالتنا هى:

.. انطلاقاً من حب مصر.

وتقديراً لقيمة هذا الوطن

وإيماناً بدورنا ومسئوليتنا وواجبنا نحو نهضة ورقي بلادنا
..
ندعو كل الشباب الواعي الجاد ..

كل من يرغب في أن يكون له كيان ودور في صنع غدٍ أفضل له ولبلاده

كل من يرى في نفسه الرغبة والقدرة في تحمل تبعات هذا الدور
..
ندعوهم جميعاً : للإنضمام إلى رابطة شباب يلا نغير جنزور

لتكون نافذة لمن يرغب في خدمة قريتة
..
بعيداً عن أية أحزاب أو اتجاهات أو انتماءات
..
وتتبلور أهداف هذه الرابطة فيما يلي

الحفاظ على روابط أهل البلدة ووحدتهم ككيان واحد .. أسرة واحدة

خدمة البلدة بما يحقق لها الرقي والنهضة ومستقبل أفضل
.
مساعدة المحتاجين من أهل البلدة والعمل على تلبية إحتياجاتهم
.
توفير الخدمات اللازمة للبلدة على أفضل وجه ممكن
.
الاستفادة من امكانات وقدرات الشباب على النحو الذي يفيد البلدة

نحتفظ بالكثير من الخطط للنهوض بالقرية

.و التي تثبت للجميع أنه بالقليل من المجهود و الكثير من الفكر تحقيق الكثير من المكاسب

خطة
للاعتماد الذاتي في موضوع النظافة في حال فشل أو تقصير الجهات القائمة
بذلك . و تحقيق مستوى أعلى بتكلفة أقل . و تقليل الفاقد من المال و المهدر
منه .وافادة للجميع لمن يريد عمل الخير ولمن يريد الربح..

3- خطة للاعتماد الذاتي في انشاء مشروعات للشباب و خلق فرص عمل تنموي بالقرية .

4- خطة للتوعية التربوية و معالجة القصور في الشق التعليمي و المشاركة في حل مشكلاته .

5- خطة لجمع مقترحات و وجهات نظر للمشكلات العامة بالقرية و مقترحات الحلول الذاتية لها .

6- خطة التربية والثقافة النسائية

7- خطة المشروعات المنزلية .و الأشغال اليدوية ز المشروعات الصغيرة . ( الربط بين رأس المال و العمالة - الأشغال اليدوية – التريكو – المفارش – التريكو – المكرميات - )

8- خطة تصنيف القمامة .

الكلام اللي فات دا كله استرشادي عننا و عن اهدافنا و احنا مين و عاوزيين ايه

طبعا الطبيعي انهم بعد كدا ممكن يسالوا انتوا اتجمعتوا ازاي و هل ليكوا مكان بتتجمعوا فيه .. هل فيه ناس مشتركة معاكم و انواع المشاركة ايه

* انت طبعا هاتتكلم عن تجربتك معانا يعني كلامك مش هايكون نظري لا الاكثر هاتقول انك ازاي تم اضافتك للجروب علي النت و ان احنا كان كل شغلنا في الشهر الاول كان علي النت لحد ما الشيخ محمد العدوي اتكلم عننا مرة في المسجد و عن نشاطنا و نجاحنا في معرض الملابس في رمضان دا لفت انتباه الناس لينا و الحاج مصطفي الشناوي مشكورا اتبرع لينا بمكان عنده علشان يكون مقر لينا

و هاتقول طبعا اننا بنشتغل بنات و شباب و محدش يعرف حد بس اتجمعنا علي حب القرية علشان لو بنات عاوزة تشارك متتحرجش و قولهم علي تجارب ناس مننا و مشاركتها الفعالة سواء المسافرين او الموجودين
و ازاي ان بنات بتنزل المقر و ان فيه وقت للبنات و وقت للشباب و اننا منظمين الموضوع دا

شوف الكلام دا و شوف انت هاتقدر تتكلم كدا و لا عاوز كلام محدد

و يا ريت لو تيجي شات المنتدي علشان التواصل يكون افضل

و متقلقش لو الكلام مش عاجبك كدا هايكون جاهز خلال نص ساعة بالكتير

تمام كدا

هاتقول كمان ان ناس كتير بدات تساعدنا بالتبرع بالملابس او تخفيض السلع بتاعتها زي ما حصل و مكتبة ساعدتنا بتخفيض سعر الحاجت اللي اشتريناها منها و كمان زادت علي كدا بالتبرع بعدد تاني من الكشاكيل و الكراريس و الشنط الجديدة

و ان الاهالي برضو اتبرعوا

و اننا وزعنا كتير اوي علي اكتر من 115 اسرة لبس و ادوات مدرسية بما يعادل من 400 : 500 شخص

كمان ممكن يسالوا طيب انتوا عملتوا ايه بالظبط من مشاريع

هاتقول ان اول حاجة طبعا عملناها هي فكرة الاطباق الساخنة في رمضان و هي ان كل بيت من افراد المجموعة كان بيزود علي طبيخه طبق و كان بيتوزع علي الافراد المحتاجين و كانت فكرة ناجحة جدا و ووزعنا علي كم معقول جدا من الناس و جيتلنا منها فكرة تانية اننا نعملها طول السنة

كمان عملنا معرض خيري للملابس في رمضان و فيه شخص مننا اتبرع ببيته علشان يكون مكان للمعرض لاننا مكنش لسه عندنا مكان خاص بينا و نجح المعرض دا جدا جدا و ناس كتير عرفتنا منه

كمان عملنا معرض مستلزمات المدارس و كان توزيع لبس و ادوات مدرسية زي ما اشرت من شوية بالموضوع دا ووزعنا علي اكثر من 115 اسرة و طبعا دا عدد مش قليل بالمرة
https://www.facebook.com/groups/changejanzou/doc/175854522491731/
كمان دلوقت شغاليين في فكرة اليوم الرياضي و دا عبارة عن دورة رياضية فكرنا فيها علشان نجمع الشباب حوالينا و نعرف الناس بينا اكتر و ان شاء الله اليوم الختامي للدورة هاندعي ناس كتيرة من اهل البلد تحضر و نعرفهم بينا و عملنا ايه و عاوزيين نعمل ايه

و لو حد سالك طيب انت طموحك ايه او عاوزيين توصلوا لايه

هاترد بكل بساطة احنا عاوزيين نجمع شباب جنزور حوالينا علشان نقدر نعمل جمعية عمومية من اهل البلد و من خلالها نقدر نعمل جمعية قانونية باسم شباب البلد كلهم تقدر تحققلنا كل االاحلام اللي بنحلم نحققها من خلالها
طيب ايه اللي نتوا عاوزيين تحققوه لما تعملوا الجمعية

هاتقول بقي ان طموحتنا كتيرة بس مختصرها اننا عاوزيين نوفر فرص عمل للشباب اللي موجود بمشاريع صغيرة او اعمال يدوية و كمان للاسر الفقيرة

عاوزيين نعمل شركة مساهمة لاهل القرية بان الفرد يدفع مثلا 100 جنية نعمل بيها مشروع كبير الارباح بتاعته تتوزع علي الافراد كل فرد علي حسب تبرعه و جزء من الارباح هايكون للجمعية نعمل بيه مشاريع خيرية

كمان نحل مشكلة الزبالة اللي مبهدلة شكل البلد كلها و كل الناس بتشتكي منها

عاوزيين نحل مشكلة العيش و انبوبة الغاز

عاوزيين نعمل كورسات للشباب في اللغات و الكمبيوتر و المحاسبة و التنمية البشرية من شباب القرية لشباب لقرية

باختصار احنا عندنا افكار كتيرة عاوزيين نحققها و مش هانقدر لوحدنا نشتغل و نحقق عاوزيين تكاتف من اهل البلد كلهم يساعدونا علشان نرجع جنزور لسابق عهدها تاني

ممكن حد يسالك يقولك طيب احنا نقدر نقدم لكوا ايه

هاترد تقول انكوا تنضموا لينا تشجعونا و تفكروا معانا حد يعرض فكرة و التاني يطورها علشان ننفذها في احسن صورة

طبعا هاتقول ان المقر بتاعنا في بيت الحاج مصطفي الشناوي قصاد عيادة الدكتور مختار الشيخ
MǍĥmỗud Ǎyad
Admin
MǍĥmỗud Ǎyad

مُساهمةموضوع: رد: شباب دا الكلام اللي انا حضرته للاستاذ محمد لو سمحتوا تعلقوا عليه    شباب دا الكلام اللي انا حضرته للاستاذ محمد لو سمحتوا تعلقوا عليه  Emptyالأربعاء أكتوبر 12, 2011 11:38 pm

[23:32:16] just italiano : إحنا مين ؟

[23:32:22] just italiano : و هدفنا إيه ؟

[23:32:23] @ hazem mahmoud : الكلام ده تمام قوى بس ياريت يتلخص على طريقة اسئلة واجوبة

[23:32:27] just italiano : و عملنا إيه ؟

[23:32:33] ali wicca : لا انافى البيت

[23:32:36] just italiano : و مدر التمويل ؟

[23:32:54] ali wicca : طموحتنا اية

[23:33:02] ali wicca : ؟
https://ganzoor.yoo7.com
محمد سامى
شباب جنزور
شباب جنزور
محمد سامى

مُساهمةموضوع: رد: شباب دا الكلام اللي انا حضرته للاستاذ محمد لو سمحتوا تعلقوا عليه    شباب دا الكلام اللي انا حضرته للاستاذ محمد لو سمحتوا تعلقوا عليه  Emptyالأربعاء أكتوبر 12, 2011 11:55 pm

إحنا مين ؟

[23:32:33] ali wicca : لا انافى البيت

[23:32:36] just italiano : و مصدر التمويل ؟

[23:33:43] just italiano : و ألى عاوز يساعدنا يعمل ايه ؟
rosaa kalboza
عضو فعال
عضو فعال
rosaa kalboza

مُساهمةموضوع: رد: شباب دا الكلام اللي انا حضرته للاستاذ محمد لو سمحتوا تعلقوا عليه    شباب دا الكلام اللي انا حضرته للاستاذ محمد لو سمحتوا تعلقوا عليه  Emptyالخميس أكتوبر 13, 2011 12:31 am

محمد سامى كتب:
إحنا مين ؟

نحن عدد من شباب قرية جنزور

قررننا نكون رابطة من شباب واهالى القرية جميعا

لخدمتها بعيدا عن أية أحزاب أو اتجاهات أو انتماءات

ورسالتنا هى:

.. انطلاقاً من حب مصر.

وتقديراً لقيمة هذا الوطن

وإيماناً بدورنا ومسئوليتنا وواجبنا نحو نهضة ورقي بلادنا
..
ندعو كل الشباب الواعي الجاد ..

كل من يرغب في أن يكون له كيان ودور في صنع غدٍ أفضل له ولبلاده

كل من يرى في نفسه الرغبة والقدرة في تحمل تبعات هذا الدور
..
ندعوهم جميعاً : للإنضمام إلى رابطة شباب يلا نغير جنزور

لتكون نافذة لمن يرغب في خدمة قريتة
..
بعيداً عن أية أحزاب أو اتجاهات أو انتماءات
..

وتتبلور أهداف هذه الرابطة فيما يلي

الحفاظ على روابط أهل البلدة ووحدتهم ككيان واحد .. أسرة واحدة

خدمة البلدة بما يحقق لها الرقي والنهضة ومستقبل أفضل
.
مساعدة المحتاجين من أهل البلدة والعمل على تلبية إحتياجاتهم
.
توفير الخدمات اللازمة للبلدة على أفضل وجه ممكن
.
الاستفادة من امكانات وقدرات الشباب على النحو الذي يفيد البلدة

نحتفظ بالكثير من الخطط للنهوض بالقرية

.و التي تثبت للجميع أنه بالقليل من المجهود و الكثير من الفكر تحقيق الكثير من المكاسب

خطة
للاعتماد الذاتي في موضوع النظافة في حال فشل أو تقصير الجهات القائمة
بذلك . و تحقيق مستوى أعلى بتكلفة أقل . و تقليل الفاقد من المال و المهدر
منه .وافادة للجميع لمن يريد عمل الخير ولمن يريد الربح..

خطة للاعتماد الذاتي في انشاء مشروعات للشباب و خلق فرص عمل تنموي بالقرية "خطة المشروعات المنزلية .و الأشغال اليدوية ز المشروعات الصغيرة . ( الربط بين رأس المال و العمالة - الأشغال اليدوية – التريكو – المفارش – التريكو – المكرميات - ) .

- خطة للتوعية التربوية و معالجة القصور في الشق التعليمي و المشاركة في حل مشكلاته .
- خطة لجمع مقترحات و وجهات نظر للمشكلات العامة بالقرية و مقترحات الحلول الذاتية لها .

خطة تصنيف القمامة .

و بعد ان تعرفتم علي ما نهدف الي تحقيقه تعالو معنا في جولة لتاخذوا فكرة عما قمنا به من اعمال فعلية و كانت ناجحة بفضل الله و منها

فكرة الاطباق الساخنة و كانت من اول الافكار التي فكرنا بتطبيقها في رمضان حيث كان كل عضو يقوم بالتبرع بطبق من طعام الافطار لديه لصالح اسرة محتاجة
و كانت فكرة رائعة حيث استوحينا منها فكرة اخري جاري تنفيذها و هي شنطة الخير

فكرة المعرض الخيري للملابس في رمضان و كان من الافكار التي لاقت نجاح كبير جدا و لفتت نتباه كثير من اهل القرية لنا حيث من خلالها عرفنا الشيخ محمد العدوي و قام بالكلام عنا و الدعاء لنا في المسجد البحري و منها عرفنا الحاج مصطفي الشناوي الذي قام بالتبرع لنا بمقر دائم لديه

فكرة معرض المستلزمات المدرسية و كانت فكرة رائعة حيث تم توزيع ملابس من خلال تبرعات هذا المعرض و مستلزمات مدرسية علي اكثر من 115 اسة بما يقرب من 400 شخص و كانت جميعها بالتبرعات العينية من اهل البلد سواء ملابس او مستلزمات مدرسية

فكرة اليوم الرياضي و هو عبارة عن دورة رياضية تقام خلال هذه الايام من يوم 8/10/2011 الي يوم 18/10/2011 في النادي الرياضي و كن الهدف من هذه الدورة هو تجميع شباب البلد علي هدف و تحقيق فكرة الانتشار و في ختام هذه الدورة سيتم دعوة كبار رجال البلد للمشاركة معنا في هذا اليوم و تعريفهم بنا بشكل مفصل

[23:32:36] just italiano : و مصدر التمويل ؟

مصدر التمويل هو الجهود الذاتية للاعضاء بشكل اكبر سواء بالمال او الملابس بالاضافة الي قبول التبرعات من اهالي البلد من ملابس و ادوات مدرسية كما اننا نفكر في عمل مشروعات صغيرة لتدر ارباح علي الرابطة حتي لا يكون اعتمادنا الكامل علي التبرعات فقط

ما نهدف اليه هو تحقيق اهدافنا كاملة التي اشرنا اليها في البداية لذلك نسير بخطوات متزنة للوصول اليها
و من الاعمال المستقبلية التي نعمل علي تحقيقها لنصل بها الي النجاح كاسبقيها من افكار

هو فكرة اليوم الثقافي :حيث نهدف الي قامة يوم او اسبوع ثقافي لاهالي ابلد جميعا و بين المدارس بالاضافة الي اقامة مسابقة للقران الكريم و غيرها من الانشطة الثقافية التي قاربت علي الانقراض

فكرة شنطة الخير و هي عبارة عن شنطة يكون بها ارز و مكرونة و زيوت او سمنة و غيرها من المستلزمات الغذائية و توزيعها علي الاكثر احتياجا من اهالي القرية

فكرة مجموعات التقوية و هي فكرة من خلالها سيقوم مجموعة من اعضاء المجموعة باعطاء مجموعات تقوية مجانية للمحتاجيين بعد تبرع احد الاشخاص لدينا بمقر خص لهذا العمل

بالاضافة الي مشروعات صغيرة محل الدراسة حتي تصبح قيد التنفيذ في فترة وجيزة

[23:33:43] just italiano : و ألى عاوز يساعدنا يعمل ايه ؟

من المفترض اننا جميعا نحتاج الي تضافر الجهود حتي نستطيع استكمال ما بدأناه من جهد فنحن بمفردنا لن نصل الي ما نريد لذلك نطلب المساعدة من الجميع

ممكن ان يتم مساعدتنا بحاجت بسيطة مثل التبرع بالملابس التي تفيض عن حاجاتك شرط ان تكون الحالة العامة لها جيدة
من الممكن التبرع بالكتب والاوراق القديمة لديك فمن الممكن ان نعيد تصنيعها او نبيعها و بثمنها نقوم باعمال اخري
اما الشرف الاكبر بالنسبة لنا شباب و اعضاء الجمعية هو ان تشرفونا في مقرنا العزيز في منزل الحاج مصطفي الشناوي امام عيادة الدكتور مختار الشيخ

فلا تبخلوا علينا بالمساعدة و الدعم المعنوي قبل المادي لنكمل مسيرة بدأناها و كلنا امل في الله عز و جل ان تستمر ابتغاء مرضاة وجهه الكريم

ملاحظه هامة للبنات ان الوقت في الجمعية مقسم بين البنات و الشباب فلا يوجد اختلاط و لا تداخل بينهم فلكل منهم وقته الملتزم به فمن تريد منكن المساعدة فلا تبخل و لا تتردد فهناك بنات تعمل بجد معنا

كما مكن للجميع المشاركة معنا في الجروب علي الفبس بوك تحت اسم يالا نغير جنزور و قام احد الاشخاص من اصحاب الفكر المحترم بعمل منتدي لنا لزيادة التواصل بيننا تحت نفس المسمي و هو يالا نغير جنزور

شباب دا الكلام اللي انا حضرته للاستاذ محمد لو سمحتوا تعلقوا عليه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» صور معرض شباب يلا نغير جنزور
» رابطه شباب يلا نغير جنزور
» لوجوهات شباب يلا نغير جنزور
» اجتماع شباب جنزور ليوم الثلاثاء " 4/10/2011 "
» القصيدة التي أبكت الرسول صلى الله عليه وسلم